Så här fäster du din kanot på biltaket

Här får du lite tips om hur du kan fästa din kanot på biltaket.

Så här fäster du din kanot på biltaket
Kanoten fastspänd på biltaket.

Jag har erfarenhet av att frakta kajak, men att frakta kanot är nytt för mig. Jag är alltså inte någon expert på området, utan detta är bara några enkla tips som har fungerat bra för mig.

Kajaker brukar oftast fraktas liggandes på sidan eller upprätta, alltså med uppsidan uppåt. Kanoter brukar fraktas upp och ner. Jag kan bara spekulera i varför. För det första är ju kanoter öppna och om det regnar skulle de bli fyllda med vatten om de inte låg upp och ner. När de ligger upp och ner får kanoten fyra kontaktpunkter mot lastbågarna. Det tänker jag också är bra.

Mina erfarenheter

När jag hämtade kanoten testade jag först att använda Thules Surf Pads. Det är avlånga kuddar som du fäster med kardborre runt lastbågarna. De fungerar utmärkt när jag fraktar min ståbräda, men de var nästan exakt lika breda som kanoten. När jag körde så flyttade kanoten sig pyttelite i sidled. Det gjorde att kanoten halkade ner från padsen. Resten av vägen hem körde jag istället med kanoten liggandes direkt mot lastbågarna. Det gick bra, men det kändes inte som att kanoten satt fast stenhårt.

Efter tips på nätet så köpte jag rörisolering från Biltema. Rörisoleringen passar perfekt på lastbågarna och gör att det blir lite mer friktion. Jag vet inte om det spelar så stor roll, men det känns i vart fall bra att ha rörisoleringen där.

Fäst spännbanden på rätt sätt.

Ett fel jag gjorde var att jag fäste spännbanden som den röda linjen och inte som den gröna. Spännbanden ska alltså ligga så nära kanoten som möjligt, för att minska risken att den flyttar sig i sidled.

Det allra bästa tror jag är att använda fästen som är särskilt anpassade för frakt av kanot, som till exempel Yakima Keelover eller Thule Portage. Oavsett så tror jag att det är bra att säkra kanoten i för och akter, särskilt om du ska köra längre sträckor. Infästningen bak ger en extra säkerhet ifall du skulle behöva tvärbromsa och infästningen fram hjälper till att hålla nere fören på kanoten, eftersom fartvinden vill trycka den uppåt.

Jag använder 7-trådig paracord på 4 mm för att fästa kanoten i för och akter. Dessutom köpte jag så kallade hood loops från Amazon. Det är bra om bilen saknar naturliga fästpunkter.

Jag fäster paracorden med en pålstek i ena loopen, drar linan genom bärhandtaget på kanoten och sedan tillbaka. För att spänna linan gör jag en så kallad trucker's hitch. På bilden har jag gjort en massa halvslag, men det är för att bli av med linan som blir över, inte för att det behövs.

En trucker's hitch och några halvslag.

Paracordens ändar går att smälta så att de inte fransar upp sig. Här har jag inte gjort det, men jag brukar använda ett värmeljus. Ett tips är att ha ett glas med vatten i närheten som du kan stoppa ner änden i.